Σάββατο 20 Μαρτίου 2010

ΕΓΝΑΤΙΑ (ΠΡΟ)ΟΔΟΣ (2)



Παρακολούθησα τη συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα ο Α. Μουρατίδης (καθηγητής του Πολυτεχνείου Θεσσαλονίκης) στα μέλη της ειδικής επιτροπής της βουλής, προκειμένου να εγκριθεί ο διορισμός του ως διευθύνοντος συμβούλου (προέδρου) της "ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.", η οποία σχεδίασε και υλοποίησε το τεράστιο έργο της Εγνατίας οδού. Για το έργο αυτό έχω κάνει θετικά σχόλια σε παλαιότερα άρθρα μου. Δεν γνωρίζω τον κ. Μουρατίδη, αλλά νομίζω ότι μίλησε πολύ συνετά και του εύχομαι καλή δύναμη και καλή τύχη. Επειδή έμαθα κάποια πράγματα μέσα από αυτή τη συνέντευξη, κρίνω σκόπιμο να σας τα μεταφέρω:

  • Η "ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε." είναι ανώνυμη εταιρεία του δημοσίου που έχει ως μόνο μέτοχο το ελληνικό δημόσιο και ιδρύθηκε πριν 15 χρόνια περίπου, με σκοπό να σχεδιάσει και να υλοποιήσει το γιγαντιαίο έργο της Εγνατίας οδού. Απίστευτο, αλλά τα κατάφερε!
  • Η εταιρεία, αυτήν την περίοδο, παρουσιάζει ύφεση, καθώς τα τελευταία τμήματα της Εγνατίας οδού περατώνονται εντός του 2010 (γέφυρα Περιστερίου στη Φλώρινα), οπότε υπάρχει ένα πολύ αξιόλογο και έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό, που αρχίζει να παρουσιάζει προβλήματα παραγωγικότητας, καθώς παύει σιγά σιγά να έχει αντικείμενο.
  • Το προσωπικό της εταιρείας αποτελείται από περίπου 500 υπαλλήλους (κυρίως μηχανικούς), από τους οποίους περίπου οι μισοί είναι μηχανικοί του δημοσίου αποσπασμένοι στην εταιρεία.
  • Η εταιρεία έχει αυτή τη στιγμή δάνεια που πρέπει να αποπληρώσει σύντομα, τα οποία ανέρχονται στο ποσό του 1.100.000.000€ (περίπου 1δισ. ευρώ). Υπάρχουν κάποια έργα που έχει αναλάβει ως επιβλέπουσα σε γειτονικές χώρες, αλλά δεν επαρκούν ούτε για ζήτω.
  • Η εταιρεία, προκειμένου να καλύψει τα έξοδα συντήρησης της Εγνατίας οδού, ώστε να παραμείνει ένας οδικός άξονας υψηλών προδιαγραφών, προτίθεται να ενεργοποιήσει 13 σταθμούς διοδίων χαμηλού κόστους (περίπου 2€) σε όλο τον άξονα της Εγνατίας οδού, αλλά έχει φροντίσει ώστε αν κάποιος δεν επιθυμεί, ή δεν δύναται να πληρώσει το κόστος, να μπορεί να πηγαίνει στον προορισμό του από το παλαιό οδικό δίκτυο.
  • Η εταιρεία κατέβαλε προσπάθειες, ώστε να μην καταστρέψει το περιβάλλον, τόσο σε αισθητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο. Απ' όσο μπορώ να κρίνω, μάλλον οι προσπάθειες αυτές ήταν σοβαρές και ευοδώθηκαν σε μεγάλο βαθμό.
Από αυτά που άκουσα συνήγαγα τα εξής:
  • Η εταιρεία εργάστηκε σωστά και παραγωγικά όλα αυτά τα χρόνια.
  • Η εταιρεία διαθέτει τους ανθρώπους που απέδειξαν ότι μπορούν να φέρουν εις πέρας ένα πολύ δύσκολο έργο.
  • Η εταιρεία χρωστάει κάποια λεφτά, τα οποία δεν μου φάνηκαν πολλά σε σχέση με το προϊόν που παρέδωσε και το χρονικό διάστημα στο οποίο δημιουργήθηκε το χρέος αυτό. Αυτό το χρέος μπορεί να «πνίξει» την εταιρεία.
Δεδομένων όλων αυτών φρονώ ότι θα πρέπει, πάση θυσία, το ελληνικό δημόσιο να βρει τρόπο να κρατήσει ζωντανή την "ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε." και παράλληλα να την προβάλλει και να την προωθήσει στην Ε.Ε. ως αξιόλογη κατασκευαστική εταιρεία. Φαίνεται να είναι μια σπάνια περίπτωση ελληνικής εταιρείας ή οργανισμού που μπορεί να παράξει κάτι πέρα από τα τιμημένα, αλλά μη προσοδοφόρα, αγροτικά προϊόντα. Ο πολυσυζητημένος τουρισμός είναι μάλλον βρώμικος τομέας παραγωγής, ενώ πολλά από αυτά που ακούμε περί ελληνικής παραγωγής αφορούν κυρίως αέρα κοπανιστό (βλέπε τρέχον έλλειμμα 400 δισ. ευρώ). Αν υπάρχουν πραγματικά παραγωγικοί τομείς σήμερα στο ελληνικό δημόσιο, ας κάνουμε τα αδύνατα δυνατά να παραμείνουν παραγωγικοί και προσοδοφόροι!

4 σχόλια:

  1. Διακριτικός Χρησμός…20 Μαρτίου 2010 στις 8:35 μ.μ.

    Τώρα μάλιστα! Αρχίζω και καταλαβαίνω τους λόγους που μας έχεσες...
    Κινείσαι συντηρητικά για να περάσει ΕΝΤΕΛΩΣ η έντονη διάρροια από
    την χτεσινή εποχιακή ίωση. Περαστικά βρε, σιδερένιος! Τέλος καλό, όλα καλά!
    Πάντως χτες πρέπει να ανέβασες απότομα υψηλό πυρετό συνοδευόμενο
    με ξαφνικό παραλήρημα...
    Αν και δεν μου είπες τίποτα στο τηλέφωνο, το κατάλαβα από μόνος μου!
    Αλλιώς δεν δικιολογείται το άρθρο της Εγνατίας (προ)οδου...
    Ρε, τι παραλήρημα ήταν αυτό;;;;;
    (Αν δεν το μαζέψεις, στα σχόλια θα μαζεύεις εμετό και διάρροιες...
    Έχεις κουράγιο να καθαρίζεις;;;)
    Σήμερα που χαίρεις άκρας υγείας, προλαβαίνεις να το ξανασκεφτείς...

    Εμπιστευτικά
    Ο αρχιδομηχανικός
    και διευσκύβων κύμβαλος αλλαλάζων
    Α(χρηστος) Μ(ασ)ΟΥΡΑρχίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 13 σταθμοί διοδίων επί 2 ευρώ, δηλαδή Ηγουμενίτσα-Αλεξανδρούπολη με μόλις 26 ευρώ! Για τα φορτηγά ένα 50άρι. Προτείνω να κλείσουμε το παλιό οδικό δίκτυο, για να γίνει απόσβεση του έργου μέσα στην επόμενη διετία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σας συγχαίρω για την επιλογή σας να στηρίξετε τη Via Egnatia, έναν από τους δύο πιο σημαντικούς δρόμους που ξεκινούσαν από την αρχαία Ρώμη και προέκταση της Via Traiana.
    Θα πρέπει όμως να καταστήσετε γνωστή την κίνησή σας στο ΔΣ της "Εγνατία ΑΕ" ώστε να λάβετε και το δέον bahşiş, άλλως κινδυνεύετε να έχετε την τύχη της τελευταίας πόντιας εκδιδόμενης.
    Λόγω επαγγέλματος (εκδιδόμενη, αλλά επ' αμοιβή) είχα τη χαρά να συνομιλώ με τον προηγούμενο πρόεδρο της εταιρίας, όστις από κάποια στιγμή και μετά με απέφευγε (οι λόγοι ευεξήγητοι δι' εργαζόμενους νόες). Πού ήσαστε τότε; Θα προσφέρατε σπουδαίο έργο και θα βγάζατε κόσμο από δύσκολη θέση...
    Εν κατακλείδι, σκεφτείτε λιγάκι το ενδεχόμενο οι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι να γίνονται προς εξυπηρέτηση της διαμετακομιδής των καπιταληστρικών αγαθών. Το ότι έκλεισαν οι ελεύθερες έξοδοι προς όπου γουστάρει ο περιηγητής, το ότι "αποστειρώθηκε" η διαδρομή και συντομεύθηκε κατά πολλές ώρες, μάλλον τη γρήγορη μεταφορά ευπαθών και μη προϊόντων εξυπηρετεί και κατά συνέπεια τις καπιταληστρικές τσέπες). Και άλλα πολλά, που δεν παραθέτω για οικονομία και λόγω... κρίσης.
    Παρόλες τις παρόλες όμως, δεν μπορώ παρά να σας συγχαρώ. Και η σάλα με υγεία...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Προς τί η ειρωνεία για την ακρίβεια, φίλη Β.Ζ.;;; Γιατί θεωρείς οτι μας κλέβουν; Είδες άλλη φορά τέτοια διαφάνεια σε έργα τεραστείων κονδυλίων; Σε πληροφορώ οτι οι υπουργοί ΠΑΣΟΚ και ΝΔ που ανακατεύτηκαν (και μαζί τους και το στομάχι μας) με το (αντέχω μεν) ΥΠΕΧΩΔΕ, καθώς και οι αλλεπάλληλοι ανάδοχοι εργολάβοι (κηδειών δημοσίου χρήματος) και δεκάδες υπεργολάβοι ΔΕΝ ΕΒΑΛΑΝ ΟΥΤΕ 1 (ένα) ΕΥΡΩ στην τσέπη τους!!! Κι ας λένε οι συκοφάντες οτι το κόστος κατασκευής ανά χλμ. ήταν εξαπλάσιο από τις autoban της ευρώπης. Αυτά δεν είναι παρά αισχρά ψεύδη από συκοφάντες που στοχεύουν να μειώσουν την Εθνική μας υπερηφάνεια (τα υπερτσογλάνια). Και κυρίως απ' αυτούς που αφήνουν υπονοούμενα πως δήθεν η πρεμούρα των υπουργών δεν ήταν τόσο για τον εκσυγρονισμό της Πατρίδας μας, αλλά για τα δήθεν "δωράκια" των ευρωπαίων μεγαλεμπόρων, που τώρα μεταφέρουν άνετα και γρήγορα τα προϊόντα τους στην Ασία.
    Ας αφήσουμε, λοιπόν, κατά μέρος τη γκρίνια και ας κοιτάξουμε με αισιοδοξία το μέλλον αυτής της "σπάνιας ελληνικής εταιρίας"(sic).
    Προσωπικά, σας εύχομαι κι εγώ "καλή δύναμη, καλή τύχη"(sic) κι η Παναγιά μαζί σας, κ. Μουρατίδη. Αν και οι ευχές περιττεύουν, αφού αναλαμβάνετε υπηρεσία σε μια "εταιρία που εργάστηκε σωστά και παραγωγικά όλα αυτά τα χρόνια."(sic)
    Φρονώ δε, οτι "αν καούν τα φρένα μας" (που λένε κι οι νταλικιέρηδες για τα φρένα των φορτηγών τους), είναι φρόνιμο να υπάρχουν και συνεργεία φρένων κατά μήκος της Εγνατίας (προ)οδου, ώστε να φρενάρουν με ασφάλεια μπροστά από τις (ήδη αποδεκατισμένες) αρκούδες και άλλα ζώα, που με ευκολία διασχίζουν τα άρτιας τεχνικής πρόβλεψης διαζώματα. Ήδη οι τεχνίτες φρένων, ξέφρενοι υποβάλλουν τις εξωφρενικές τους προσφορές (σε διαφανέστατους μειοδοτικούς διαγωνισμούς) σε χιλιάδες sites επισκευής φρένων.
    Δεν έχω χρόνο να ψάξω με εμβρίθεια· πάω να φάω ρεβύθια. Παρακάτω, εμεταφέρω τα πρώτα 5 συνεργεία φρένων που βρήκα εχέφρονα:
    http://www.parapolitiki.com/2008/04/blog-post_7280.html
    http://www.traveldailynews.gr/new.asp?newid=43735&subcategory_id=9
    http://www.newsblog.gr/?p=16500
    http://arcturos.wordpress.com/2009/06/25
    http://www.reporter.gr
    κλπ.

    Και η σάλα με υγεία
    (μ' αυτές τις εποχιακές κωλοϊώσεις...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή